تاریخ انتشار : یکشنبه 13 جولای 2025 - 19:22
کد خبر : 3355

حجت الاسلام کیانی: حجاب مظهر عفاف است 

حجت الاسلام کیانی: حجاب مظهر عفاف است 

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح ایذه؛ حجت الاسلام علی کیانی رئیس حوزه علمیه برادران شهرستان ایذه ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب عنوان کرد: عفاف و حجاب دو مفهوم در هم تنیده و در عین حال متمایز و جدا از هم اند و  از مباحث کلیدی در دین اسلام هستند که هر دو

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح ایذه؛ حجت الاسلام علی کیانی رئیس حوزه علمیه برادران شهرستان ایذه ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب عنوان کرد: عفاف و حجاب دو مفهوم در هم تنیده و در عین حال متمایز و جدا از هم اند و  از مباحث کلیدی در دین اسلام هستند که هر دو به حفظ کرامت و پاکدامنی انسان به ویژه زنان کمک می کند.

 

بررسی معنای عفاف و حجاب از منظر قرآن و روایات

حجت الاسلام کیانی اظهار کرد: عفاف مفهومی گسترده‌ تر از حجاب دارد که به درونی‌ ترین حالات نفس و روح انسان مربوط می‌ شود؛ عفاف در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان نفوذ دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه عفاف یک حالت روحی است، گفت: انسان عفیف در برابر تمایلات نفسانی و وسوسه‌ های بیرونی مقاومت می‌ کند و با داشتن این صفت، ولو در خلوت خود نیز از گناه پرهیز می کند.

 

حجت الاسلام کیانی با اشاره به دامنه عفاف بیان کرد: از آنجایی که عفاف شامل مردان و زنان می‌ شود، اسلام هم مردان و هم زنان را به رعایت عفت در گفتار، نگاه، رفتار و پوشش امر می کند.

 

وی افزود: خداوند متعال در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور خطاب به زنان و مردان مؤمن، به پایین انداختن چشم از نگاه های حرام، پرهیز از سخنان رکیک، غیبت، تهمت، دروغ، تمسخر، خودداری از خلوت با نامحرم و حفظ آبروی خود و دیگران امر می کند که این ها همه مربوط به دامنه گسترده عفاف است.

 

حجت الاسلام کیانی گفت: حجاب یک حالت بیرونی و محدودتر از عفاف است که در اسلام عمدتاً به پوشش ظاهری زن اشاره دارد و یک نماد بیرونی از عفاف است؛ یعنی در تعریف می توان گفت حجاب تبلور و تجلی عفاف است که برای حفظ و نمایش عفاف طراحی شده است.

 

به گفته رئیس حوزه علمیه برادران ایذه، حجاب یک تکلیف شرعی با هدف کمک به تحقق عفاف درونی و ایجاد جامعه پاک‌ تر است.

 

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به موضوع حجاب پرداخت و گفت: خداوند در سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر که به شکل عمومی برای همه زنان هست، فرمود که زنان موظف به پوشاندن موی سر و گردن خود هستند و از پوشیدن لباس‌ های تنگ و بدن نما در برابر نامحرم پرهیز کنند.

 

رابطه علت و معلولی عفاف و حجاب

حجت الاسلام کیانی در ادامه سخنانش بیان داشت: حجاب مظهر عفاف است؛ بدین صورت که انسان با تزکیه درونی و پرهیز از گناه در بیرون تجلی پیدا می کند. لذا عفاف بر حجاب اولویت دارد و اسلام ابتدا به پاکسازی درون امر می‌ کند. خلاصهٔ این دو مفهوم این است که عفاف یک مقاومت درونی در برابر تمایلات نفسانی و حجاب یک حریم و مانع بیرونی برای حفظ این مقاومت و جلوگیری از تحریک تمایلات ناخواسته در جامعه است.

 

عفاف و حجاب از منظر قرآن و روایات در بُعد روانی و اجتماعی 

وی با بیان اینکه اگر عفاف و حجاب در جامعه رعایت شود به حفظ کرامت و ارزش انسانی می‌ انجامد گفت: با رعایت عفاف و حجاب در جامعه، ارتباط سالم و مبتنی بر احترام به دست می‌ آید؛ اما در صورت رعایت نکردن، روابط شهوت‌ رانی در جامعه حاکم خواهد شد.

 

حجت الاسلام کیانی به منظم شدن خانواده که یکی دیگر از اثرات عفاف و حجاب در جامعه است اشاره کرد و افزود: تصمیم اسقف اعظم و کاردینال‌ های مسیحی برای از بین بردن اسلام این بود که با بیرون کشیدن زنان و دختران از خانه به صورت لخت و نیمه لخت بتوانند خانواده را از هم بپاشند. لذا روابط نامشروع و فروپاشی خانواده ناشی از عدم عفت و حجاب در جامعه است.

 

او اظهار کرد: اسلام به زن شخصیت و جوهر وجودی ‌ای داده که بتواند در ابعاد مختلف رشد کند و مشاهده می کنیم که در طول تاریخ زنان در سایه عفت و حجاب در تمام عرصه‌ های اجتماعی از جمله مقوله پزشکی، فرهنگی، سیاسی و حتی در فقه و اصول فعالیت داشتند و به جاهای بسیار بالایی رسیدند.

 

حجت الاسلام کیانی در آخر افزود: حجاب نه تنها محدودیت نیست بلکه مصونیت است و ابزاری  برای حفظ کرامت نفسانی و عفت درونی انسان هاست و بیان داشت: این زنان و مردان مؤمن هستند که جامعهٔ سالم را تشکیل می‌ دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.