از افتخارات ایرانیان این بود که هیچگاه بت پرست نبودند و همیشه به دنبال حق و حقیقت بودند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح ایذه، حجت الاسلام والمسلمین هادی مرادی در پاسخ به این سوال که مهمترین برکت حضور امام رضا(ع) در ایران چه بود، گفت: از مهمترین برکات حضور امام رئوف در ایران عزیز ما میتوان به اقدامات فرهنگی حضرتش که بالاترین خدمت میباشد اشاره کرد. زمانی که خاک ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح ایذه، حجت الاسلام والمسلمین هادی مرادی در پاسخ به این سوال که مهمترین برکت حضور امام رضا(ع) در ایران چه بود، گفت:
از مهمترین برکات حضور امام رئوف در ایران عزیز ما میتوان به اقدامات فرهنگی حضرتش که بالاترین خدمت میباشد اشاره کرد.
زمانی که خاک ایران متبرک به قدوم امام هشتم شد تمام ایران امروز به علاوه شورهایی که قبلاً جزء این قلمرو بودند و امروز مستقل شدهاند تماماً حوزه فرهنگ و تمدن خود را نشان داد.
زمانی که اسلام به ایران ورود پیدا نمود بسیاری به سوی این آیین الهی روی آوردند اما بیشتر آنها به سوی مناطقی که مسلمانان عرب بودند مهاجرت میکردند خصوصاً عراق، بصره و کوفه.
از افتخارات ایرانیان این بود که هیچگاه بت پرست نبودند و همیشه به دنبال حق و حقیقت بودند؛ لذا همین روحیه حتی پیش از طاهریان و سامانیان نیمی از ایران به اسلام گرویده بودند. آن گرایش نشان از میل و علاقه قلبی به این آیین بود؛ لذا با ورود امام رضا(ع) به ایران، مردمی که تاکنون هیچ معصومی ندیده بودند استقبال باشکوهی از امام داشتند و استقبال از امام در مسیر حرکت کاروان بوده است.
از برکات حضور امام به ایران حضور گسترده علویان و خویشاوندان حضرت در کشور شد لذا ایران به پایگاه خاندان پیامبر صلوات الله علیه تبدیل گشت که سبب آشنایی بیشتر ایرانیان با حقیقت اسلام و پیامبر و خاندان عصمت و طهارت گشت.
وی ادامه داد: از برکات دیگر حضور امام در ایران انتقال تدریجی مرکزیت شیعه از مدینه به ایران و محور قرار گرفتن شهرهایی مانند ری، قم و طوس بود.
وی بیان کرد: بعد از حضور امام در ایران، مناظرات علمی گسترش یافت و مباحث عقلی و برهانی در ران بس میشد که سبب شکلگیری مکاتب مهم فلسفی حتی در زمان مغول و سپس ایلخانان و تا زمان تشکیل صفویه شد و شیراز به عنوان یکی از مراکز مهم فلسفه در جهان شد و نباید فراموش کرد گسترش علم در ایران به برکت وجود مبارک امام رضا(ع) بود؛ زیرا تا قبل از امام فقط نیشابور مرکز علمی خراسان بود اما بعد از امام شهرهای بزرگ خراسان قدیم تبدیل به مرکزیت علمی جهت حضور و تربیت بزرگان علم و دانش زیادی از سمرقند، بخارا و بلخ در فقه، حدیث، کلام و تفسیر شد.
او گفت: بعد از حضور امام موقوفات فراوانی به نام آن حضرت در بعد مادی و معنوی برای آحاد جامعه خصوصاً مستمدان اهداء شد که سبب خیرات فراوانی گشت.
با توجه به جایگاه عصمت علم و دیگر ویژگیهای امام رضا(ع) در بین اهل سنت نیز تکریم و احترام میشود اما باید دانست اهل سنت بنابر چند علت امام هشتم را مورد تکریم توجه خود قرار میدهند.
اهل سنت محب اهل بیت هستند و احترام زیادی به اهل بیت و بزرگان دینی را دارند. مقام علمی امام در نزد بسیاری از علما اهل سنت بالا است و امام رضا(ع) را به عنوان یک شخصیت برجسته علمی و زاهد در این حوزه میشناسند؛ لذا جناب ذهبی در کتاب سیر اعلام البلا امام را زاهد، عالم و خطیب بغدادی امام را از راویان ثقه و مورد اعتماد معرفی میکند.
در فقه شافعی حنفی و حتی بسیاری از حنابله زیارت قبور اولیای الهی مستحب است لذا از زیارت امام در مشهد هر ساله توسط اهل سنت ایران و همچنین کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، ترکیه و آسیای مرکزی رایج است. بنابراین گرچه اهل سنت اعتقاد به امامت و عصمت امام رضا(ع) به شیوه شیعیان ندارند اما امام را به عنوان عالمی ظاهر فرزند پیامبر اکرم صلوات الله علیه و ولی خاص خدا مورد احترام عمیق قرار میدهند.
در کلام میتوان گفت محبت امام رضا پیوند مشترک میان دلهای مسلمان با مذاهب مختلف است که سبب وحدت و قوت و همدلی بیشتر جهان اسلام شده است.
برچسب ها :ایذه ، هادی مرادی ، ولادت امام رضا (ع)
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0