افزایش سگ های ولگرد تهدید برای مردم ایذه
به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی صبح ایذه؛ مجاهد شیخ در ماههای اخیر افزایش جمعیت سگهای ولگرد به معضلی در محیطهای شهری، روستایی و محیطزیست ایذه تبدیل شده و بارها خبری مبنی بر حمله آنها به مردم منتشر شده است. وی با بیان اینکه دو روش زندهگیری و کشتار برای انجام جمعآوری سگها در نظر گرفته
به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی صبح ایذه؛ مجاهد شیخ در ماههای اخیر افزایش جمعیت سگهای ولگرد به معضلی در محیطهای شهری، روستایی و محیطزیست ایذه تبدیل شده و بارها خبری مبنی بر حمله آنها به مردم منتشر شده است.
وی با بیان اینکه دو روش زندهگیری و کشتار برای انجام جمعآوری سگها در نظر گرفته شد، افزود: از نظر جوامع حمایت از حیوانات کشتن سگها راهحل صحیحی برای حل این مشکل نیست و سعی شد تا به کمک داروهای مربوطه زندهگیری در دستور کار قرار گیرد که طبق گفته پیمانکار این امر، واردات این دارو با مشکل روبهرو شده است و ادامه روند کار با محدودیتهایی مواجه شد.
سرپرست شهرداری ایذه گفت: طبق پیگیریهایی که با پیمانکار داشتیم قرار بر این شد دارویی ترکیبی آماده شود که بتوان کار زندهگیری سگهای ولگرد از سطح کوچه و خیابانهای ایذه ادامه پیدا کند.
شیخ در ادامه پیرامون شکستگی لولهها در سطح شهرستان ایذه عنوان کرد: این معضل در حوزه کاری آبفا است و طی جلسات مکرری که با مسئولان این سازمان برگزار کردیم مشخص شد ۳۰ درصد خط لوله آب شهرستان ایذه فرسوده است.
وی بیان کرد: با پیگیری این موضوع از مسئولان مرتبط و طبق برآوردی که انجام شد اداره آبفا اعلام کرد که بودجه کافی جهت رفع این مشکل وجود ندارد و اقدام در این زمینه به مشکل برخورد کرده است.
سرپرست شهرداری ایذه گفت: قطعاً اگر این موضوع به همین روند ادامه پیدا کند در تمام خیابانها و کوچههای شهر ایذه چشمه آب خواهیم داشت.
وی در پایان اظهار داشت: امید است با اهتمام اداره آبفا و مسئولان ذیربط، مشکل شکستگی و ترمیم لولههای فرسوده آب، جهت رفاه حال شهروندان مرتفع شود.
بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداریها مصوب سال ۸۷، دستورالعمل کنترل و مدیریت جمعیت حیوانات مزاحم شهری مانند موش شهری، سگهای ولگرد و گربهها در حریم شهرها و روستا از سوی وزارت کشور ابلاغ شده و اجرای آن بر عهده شهرداریها و دهیاریها است. در خارج از حریم شهرها و دِهها مسئولیت گونههای جانوری و گیاهی بر عهده دو دستگاه سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیطزیست است.
در صفحات ۱۰ تا ۱۲ این دستورالعمل مشخصاً عنوان شده که باید سگهای ولگرد توسط شهرداریها و دهیاریها زندهگیری و به «مراکز کنترل» منتقل شوند. در مراکز کنترل، سگهای غیرمفید به روشهای انسانی مرگ آرام معدوم شوند و سگهای مفید پس از انگل زدایی برای مدتی در صورت وجود داوطلب سرپرستی با اخذ تعهدنامه «عدم رهاسازی سگ پس از عقیمسازی» تحویل سرپرست گلهدار، کارخانهدار، باغدار داده میشوند. درصورتیکه سگی داوطلب سرپرستی نداشته باشد بهعنوان سگ غیرمفید شناخته میشود و باید به روش مرگ آرام از بین برده شود.
شهرداریها در بیشتر مراکز شهری این اقدام را انجام نمیدهند و سگها را پس از خرج مبالغ بسیار بالا و بعضاً عقیمسازی مجدد در حاشیه شهرها رهاسازی میکنند؛ درصورتیکه هر شهرداری اقدام به رهاسازی سگهای ولگرد پس از جمعآوری آنها کند، تخلف قانونی مرتکب شده است.
وقتی شهرداری قصد انجام اقداماتی برای جمعآوری سگهای ولگردی دارد که باعث کشتن انسانها میشوند، برخی افراد مانع میشوند.
سگهای عقیم شده که رها میشوند همچنان خطر حمله به انسان را دارند. این سگها پس از رهاسازی نیز نیاز به تغذیه دارند، بدین جهت آن مرکز باعث تجمع سگها خواهد شد و سگ عقیم شده مانند سگی که عقیم نیست احتمال ابتلا به انواع بیماریها را دارد و میتواند بیماریهای مختلفی را به انسان و دام منتقل کند.
تصویب طرح عقیمسازی سگهای ولگرد برای بیش از ۳ میلیون سگ ولگرد به منزله یک نسخه گمراهکننده است چراکه نمیتوان این تعداد سگ را عقیم کرد.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0